Foreningen

LAG Gribskov-Halsnæs er en “Integreret Lokal AktionsGruppe”, som støtter projekter med midler fra EUs Landdistriktsprogram og Den Nationale FLAG-ordning for fiskeriområder.

Vi er en lokal almennyttig forening, som drives af en frivillig bestyrelse, med hjælp fra en ansat koordinator.

Hvis du har lyst til at være med i arbejdet eller bare ønsker at modtage vores nyhedsbrev, kan du melde dig ind her.

Vores vision

”At Gribskov-Halsnæs i 2027 fremstår som et (inter)nationalt eksempel på bæredygtige udviklingsindsatser.

Vi fremmer socialt, økonomisk, kulturel og miljømæssigt bæredygtig udvikling, med særligt fokus på erhverv og fællesskaber i samspil med vores unikke natur og kulturhistorie.”

Her er nogle hovedpointer fra strategien:

• Vi vil skabe lokal udvikling ved hjælp af de europæiske LEADER-principper, der prioriterer tværgående samarbejde og at projekterne vokser ud af lokale initiativer og er forankrede i lokalsamfundet. Vi vil samarbejde med alle borgere og erhvervsaktører i LAG’ens område.

• Vi vil fremme bæredygtighed, forstået bredt og i tråd med EU’s model for bæredygtig udvikling. Vores fokus vil derfor være på både sociale, økonomiske, kulturelle og miljømæssige forhold. For at få støtte skal ansøgere beskrive, hvordan disse 4 bæredygtighedsdimensioner styrkes af projektets aktiviteter.

• Vi vil bygge på lokalområdets særlige ressourcer, som beskrevet i vores situationsanalyse, og tilskud fra LAG puljen skal prioritere aktiviteter og projekter, der tager udgangspunkt i og udnytter de særlige lokale kvaliteter, der findes i Halsnæs og Gribskov.

• Vi vil spille sammen med de kommunale udviklingsplaner i Gribskov og Halsnæs Kommune, så aktiviteter i LAG-regi kan supplere kommunale initiativer, og den lokale udvikling drives i et stærkt samspil mellem civilsamfund og kommuner.

• Vi vil prioritere at samarbejde med andre lokale aktører, som vi har et tydeligt værdifællesskab med, og hvor der kan etableres fælles tværgående projekter. Det betyder, at vi aktivt vil arbejde for at bidrage til og at skabe nye partnerskaber, der kan udvikle lokalområdet.

• Vi er ambitiøse og tror på, at vores midler kan skabe ringe i vandet. Vi vil derfor gerne deltage i projekter, der rækker ud over de økonomiske rammer, som ansøger og LAG tilsammen kan mobilisere. Derfor ser vi meget gerne ansøgninger, hvor LAG-tilskud udgør en mindre mængde af den samlede finansiering, eller hvor LAG-tilskud bidrager til en afgrænset del af et større projekt.

I vores strategi for 2023-27 har vi beskrevet tre områder, som vi er særligt optaget af:

Nære fællesskaber for alle generationer

Bæredygtig udvikling

Nationalt og internationalt udsyn